Friday, September 04, 2009

Off topic

Hej alla kära läsare! Detta är helt off topic men jag är desperat :) Jag har nyligen börjat skriva en spalt för lokaltidningen där jag, i egenskap av fastighetsmäklare, svarar på läsarnas frågor. Nu i starten är det ju inte direkt så att frågorna dröser in, därför skulle jag behöva er hjälp.

Vilken fråga skulle DU ställt till en fastighetsmäklare?

Kom igen nu, ös på med frågor så besvarar jag dem här på bloggen och några i lokaltidningen.
Vore super om ni kunde hjälpa mig. Stort tack på förhand!

12 comments:

Jennifer said...

Okej, här kommer en fråga =)

Vilket skulle du rekomenderar en småbarnsfamilj, bostadsrätt/radhus eller fristående villa?
Om man utgår ifrån att det inte finns någon buffert att ta av till ev plötsliga reparationer.

Hur mycket ansvar har en bostadsrättsförening när det gäller större saker som kan gå fel i ett radhus (tex värmepanna)? Ligger allt betalningsansvar på ägaren precis som det gör i ett hus? Eller täcker man upp med försäkringar?

Märks det att jag bor i hyreslägenhet? ;)

Hoppas du får många svar!

Anonymous said...

Jag skulle vilja veta ifall det är okej för oss som äger en bostadsrätt att byta dörr in till vår lägenhet samt fönster? eller det kanske är olika från förening till förening?

According to Nicky said...

Hej Hej!

Jag hade gärna fått veta varför man inte får hyra ut en lägenhet som man äger i andra hand och även om det finns några planer på att ändra på den lagen. Jättekonstigt lag tycker jag, så funkar det inte utomlands :)

Ha en mysig helg! Kram/Nicky :)

Johanna said...

Tack snälla för era frågor!! Jag kommer att titta på dem i samband med att jag ska skriva spalten i nästa vecka så ska ni få svar då! :) Kram på er och ha en härlig helg!

Unknown said...

En fråga till :-)

Var är det vanligast att det är fel/skador i ett hus? Dvs. vad ska man vara mest noga med att kontrollera innan man skriver på?

Anonymous said...

Hej!

Jag har en fråga angående budgivning och lånelöfte. Det är ju bra att ha ett lånelöfte innan man gå på en visning så att man är beredd att vara med och buda men min fråga är: bör man ha lånelöfte från flera banker eller tar man det sen när man lagt ett vinnande bud? Det är ju svårt att veta vilken bank man ska välja förrän man vet exakt hur mycket man ska låna tänker jag. Tacksam för svar!

Anonymous said...

Kan jag på förhand uppge ett "minimipris" som jag är villig att sälja min bostadsrätt för?

Och måste jag betala mäklararvode om jag drar mig ur affären efter visning pga att buden inte uppgår till den uppgivna miniminivån?

Anonymous said...

har du lagt ner den här bloggen eller?

Johanna said...

Lagt ner? Jag skrev ju senast i fredags...

Anonymous said...

44åriga mamma mia skådisen Gunilla Backman är gravid i sjätte månaden.

Marita said...

Jag har förstått att det tillkommer lite extra kostnader i samband av husköp utöver själva budet. Skulle gärna vilja ha en lista på dessa och "förklaring".

Anonymous said...

Vad brukar en dolda fel försäkring kosta?